Haal jij alles uit een training? Lees eens de volgende omschrijvingen en stel jezelf deze vraag. Pak jij de rol van klant, toeschouwer of regisseur wanneer je deelneemt? En wat maakt het uit?
Klant:
“Wat heb jij mij te bieden? Bied maar aan en dan zie ik wel wat ik ermee doe.”
Toeschouwer:
“ik sta er open in vandaag, ik zie wel wat er op me af komt.”
Regisseur:
“ik wil weten waarom ik weerstand tegenkom in een bepaald type gesprek en hoe ik dit kan voorkomen”
Wie gaat er uiteindelijk met de meeste winst op pad?
Ik zal het nader toelichten:
De klant is een deel van de tijd bezig met een theoretische discussie, om de aangeboden stof te plaatsen in een abstract kader en de trainer en materie op waarde te schatten. En tenslotte is er misschien ook wat tijd over om na te denken over wat de materie en trainer te bieden hebben voor de eigen situatie.
De toeschouwer vindt bepaalde delen interessanter en herkenbaarder dan andere delen. Maar ervaart zelf geen probleem en heeft dus geen handvat nodig. Oefeningen zijn snel klaar en blijven afstandelijk. Er kan wel een eye-opener zijn en oefeningen kunnen als nuttig worden ervaren. Maar toch raakt het de persoon niet diep in die toeschouwersrol. De vertaalslag naar de eigen situatie wordt uiteindelijk misschien helemaal niet gemaakt.
De regisseur is gebrand op bepaalde delen van de training en zorgt ook dat dit met voldoende diepgang aan bod komt. Hij/zij neemt ruimte in, stelt vragen. De regisseur start en eindigt met de eigen werksituatie, waarin het gedrag van pas komt.
Wat kun je nu doen als je als deelnemer merkt dat je er van tevoren toch in staat van: ‘ik zie wel?’
Wat kun je als trainer doen om deelnemers die erg open/afstandelijk in staan, te helpen om toch een waardevolle leerervaring op te doen?
Wij wensen iedereen nuttige, enerverende trainingen toe die echt waarde toevoegen!