Onze aanpak

Maatschappelijke impact willen maken

We staan voor grote uitdagingen: de overstap naar een duurzamer economisch model gericht op welzijn, klimaatverandering, toenemende ongelijkheid, omgaan met corona, migratie en desinformatie zijn er daar een paar van.

Om die het hoofd te bieden, hebben we mensen nodig die kunnen luisteren, samenwerken, kritisch redeneren, innoveren en bouwen. Die niet blijven hangen in (voor)oordelen, top-down handelen en korte termijn winst, maar die duurzame verbeterslagen weten te initiëren en door te zetten. Die zichzelf pushen en niet in het comfortabele blijven hangen.

Dat vergt:

  • een goede dosis zelfkennis
  • moed
  • vaardigheden

Die komen niet vanzelf - daarvoor moeten we onszelf ontwikkelen.

Wij geloven dat iedereen zich kan verbeteren en daardoor een meer waardevolle rol kan innemen in de organisatie, maar ook in de buurt en in de maatschappij in het groot. Dit is waar het team van Yep elke dag zo veel mogelijk mee aan de slag wil zijn!

Op zoek naar inzicht, durf en vaardigheid.

Het is onze missie om samen met professionals te werken aan al die inzichten, de durf en de vaardigheden die nodig zijn om hun gewenste impact ook echt te kunnen maken. We hebben een aanpak ontwikkeld die past bij gedreven professionals. Op deze pagina lees je meer over de kenmerken van onze doelgroep en de werkwijze die we hanteren.

 

Kenmerken van onze doelgroep.

In 2010 begeleidden we onze eerste deelnemer. Onze focus lag in het begin op jonge talenten. Inmiddels zijn we honderden groepen verder en we hebben gaandeweg gemerkt dat onze werkwijze ook heel aansprekend is voor meer ervaren professionals. Logisch ook: want iedereen, jong en oud, heeft immers eens in de zoveel tijd behoefte aan een nieuwe impuls. We werken daarom niet alleen meer voor young professionals, maar ook voor ervaren krachten die hun stem (verder) willen ontdekken en laten horen. Vaak gaat het om professionals die maatschappelijke impact willen maken. Medewerkers die hun vleugels uit willen slaan en staan te popelen om zich te ontwikkelen. Heerlijk om op die manier de maatschappelijke organisaties die wij belangrijk vinden te kunnen ondersteunen in de drive om te vernieuwen, aan te blijven sluiten op wat er nodig is in de maatschappij en op de werkvloer.

Wat hebben mensen die maatschappelijk (meer) impact willen maken met elkaar gemeen? De gedreven professionals die we binnen meer dan 20 gemeenten en vele stichtingen, verenigingen en commerciële bedrijven begeleidden, delen een aantal kenmerken. We noemen de belangrijkste kenmerken en laten aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe we die vertalen in onze werkwijze.

Kenmerk

Gedreven door eigen waarden

Authenticiteit is heel belangrijk voor de professionals waar wij mee werken. Ze willen handelen vanuit hun eigen waarden, inzichten en vaardigheden. Het werken an sich, staat niet meer op de eerste plaats. Zinvol werk doen en daarbij in verbinding staan met belanghebbenden is belangrijk voor hen.

Op een effectieve en plezierige manier samenwerken, waarbij er aandacht is voor de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling, uitdagingen, balans in werk-privé. Ze zoeken een functie en organisatie die past bij hun persoonlijkheid en waar hun leerbehoeften gezien worden.

Aanpak

Vertalen eigen waarden naar werkpraktijk

We moedigen deelnemers aan hun eigen waarden centraal te stellen. We weten immers hoe belangrijk authenticiteit voor hen is. En we weten dat daar durf voor nodig is! Onze trainingen zijn een plek om hiermee te experimenteren: een veilige omgeving waar je eerlijke feedback krijgt en steun ervaart.

Kenmerk

Kansen willen benutten

Veel mensen in onze doelgroep stellen zichzelf op veel vlakken doelen. Ze leggen de lat hoog, en benutten graag de kansen die op hun pad komen. Dit kan een keuzeproblemen opleveren; ze willen té veel té goed doen. Dit kan leiden tot besluiteloosheid, stress en een teleurstellend resultaat.

Aanpak

Niet alle kansen zijn jouw kansen

Omdat we weten dat deelnemers ‘last’ kunnen hebben van de vele mogelijkheden en kansen, staan we met hen stil bij hun stip op de horizon en hun prioriteit. Zo kunnen ze een filter aanbrengen op de grote hoeveelheid aan mogelijkheden die zij tegenkomen.

Kenmerk

Een verschil willen maken

Veel professionals waarmee wij werken zijn gedreven, optimistisch, flexibel, coöperatief en hebben er vertrouwen in dat ze waarde kunnen toevoegen. En dat dit in elk geval zeer het proberen waard is!

Aanpak

Leren in een groep die net zo ambitieus is

De pro-actieve houding van professionals wordt versterkt in onze trainingen. We horen vaak terug dat de energie en betrokkenheid van onze trainers en coaches aanzet tot actie en reflectie. Wat ook bijdraagt aan het leerproces is dat deelnemers bij ons terecht komen in een groep van professionals die net zo ambitieus zijn. Zo steekt iedereen elkaar aan en ontstaat er een energie die stimuleert.

Dit wil niet zeggen dat iedereen elkaar steeds geweldig vindt, juist de eerlijkheid en de kritische blik in de groepen, de spiegel die deelnemers van ons krijgen – die wordt gewaardeerd.

Kenmerk

Zelf doen

Ze hebben een sterke drive zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en hebben daarbij een voorkeur voor leren door zelf iets te proberen, in plaats van het als kant-en-klare wijsheid aan te nemen van een ander. Daarbij zoeken ze een balans tussen de mogelijkheid zich te ontwikkelen (uitdaging) en de ruimte om fouten te kunnen maken en plezier te hebben in wat zij doen.

Aanpak

Jij de doelen en ideeën, wij het proces en het klankbord

Eigengereide professionals hebben bij ons niets te vrezen: wij nemen het niet over. Bij Yep blijf je zelf aan het roer staan van je eigen ontwikkeling: jij bepaalt waar je heen wil, en in welk tempo. Wij zijn niet de goeroe die jou vertelt wat de sleutel is tot je geluk. We bieden je ruimte en situaties/simulaties om te experimenteren met jouw aanpak en te zien welk effect je daarmee sorteert. We geven je terug wat ons daarbij opvalt, wat onze ideeën zijn en verkennen samen met jou wat mogelijkheden zijn om je inzichten in de praktijk te brengen.

Tips

Herken je de kenmerken bij je eigen medewerkers? Hoe beter je je medewerkers kent en hoe beter je ze hun positieve eigenschappen kunt aanboren, hoe meer ze de organisatie te bieden hebben. Alvast een paar tips:

  • Stel je medewerkers regelmatig de vraag welke maatschappelijke impact zij zouden willen leveren. Wees oprecht nieuwsgierig naar de ideeën die je mensen hebben.
  • Zorg voor een inspirerende stip op de horizon en onderzoek of je medewerkers zich daarmee verbonden voelen. Geef je medewerkers vervolgens zoveel mogelijk autonomie om zelf invulling te geven aan het ‘hoe?’
  • Introduceer een cultuur van spelen en experimenteren, waarbij het toegestaan is om iets te proberen, zonder eraan vast te zitten. Dit geeft lucht voor die medewerkers bij wie perfectionisme in de weg zit.

Site-map

>  Home
>  Ons team
>  Trainingen
>  Coaching
>  Blog
>  Tarieven
>  Klachten
>  Contact

Gegevens

Yep Trainingen
Koningin Wilhelminalaan 84
2274 AL Voorburg

KvK: 58989463
BTW: NL001795751B66
IBAN: NL49TRIO0254729886

yeptrainingen

emailfacebooktwitterlinkedin

Telefoon: 06-14477347